Utbildningar

Hos oss får du en personligt anpassad, dokumenterad, utbildning fram till ditt färdiga körkort. Tillsammans kommer vi överens om i vilken takt du vill köra för att nå ditt mål. Utifrån dina förkunskaper lägger vi upp en plan som innefattar övningskörning, teori och riskutbildning. Antalet körlektioner bestäms av dina förkunskaper och din möjlighet att mängdträna hemma.

Har du bråttom med körkortet? Vi på Norrmalms Trafikskola hjälper dig!

Vägen till bilkörkort

1. Körkortstillstånd

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd.

Du ansöker genom att beställa hem blanketten Körkortstillstånd med hälsodeklaration från Transportstyrelsen. Blanketten innehåller en hälsodeklaration och ett s.k. intyg om synprövning, vilket du gör enklast hos en legitimerad optiker.

Ansökan skickar du till Transportstyrelsen som behandlar den efter att du betalat in avgiften för körkortstillstånd.

2. Övningskörning & handledarutbildning

Om du tänker övningsköra privat måste du enligt lag gå en handledarutbildning tillsammans med din(a) handledare. Norrmalms Trafikskola har utbildningen som krävs.

3. Teoriutbildning

När du betalat ett startpaket eller teoriavgift får du dina böcker och kan börja med teoridelen av utbildningen som består av teorilektioner och dataprov.

Förutom de ordinarie dataproven har du även tillgång till datorbaserade repetitionsprov samt ett slutprov som påminner om Trafikverkets kunskapsprov. Samtliga prov kan göras hemifrån istället för på på trafikskolan om det passar dig bättre.

4. Riskutbildning 1 & 2

Läraren bokar tid till riskutbildning 1 (alkohol, övriga droger, trötthet och riskfyllda beteenden) och riskutbildning 2 (halkbana inklusive hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden) i slutet av din utbildning.

5. Kunskapsprov & körprov

Kunskapsprov och körprov bokas vanligtvis in på samma dag eller åtminstone så nära varandra som möjligt. Skulle något av proven underkännas har du två månader på dig att göra ett omprov. Glöm inte att ta med dig giltig legitimation!

Körprovet tar ungefär 45 minuter och inkluderar körning i och utanför tätort samt säkerhetskontroll. På körkortsportalen.se finns en instruktionsfilm inför kunskaps och körprovet.

Intensivkurser

Vi kan erbjuda en intensivutbildning som passar dina villkor, du väljer själv hur intensivt och hur mycket du vill köra, utifrån dina förkunskaper lägger vi upp en plan som passar just dig!

• Lilla paketet 9700:-

– 8 körlektioner á 55 min
– Obegränsat med teoritester
– Interaktiv körkortsbok

– Risk 1

– Risk 2

(ordinarie pris: 10600:-)

• Stora paketet 14950:-

– 15 körlektioner á 55 min
– Obegränsat med teoritester
– Interaktiv körkortsbok

– Risk 1

– Risk 2

(Ordinarie pris: 16550:-)

Vanliga frågor

När ska jag börja på trafikskolan?

Eftersom du inte får skriva upp förrän du fyllt 18 år, rekommenderar vi att du vänder dig till oss när det är ca tre till fyra månader kvar till 18-årsdagen.

Hur gör jag för att anmäla mig till trafikskolan?

Du kontaktar oss via frågeformuläret, ringer eller kommer in på ett besök.

Vad kostar det att ta körkort?

Din egen förmåga samt möjlighet att övningsköra hemma spelar stor roll. Se prisinformation där du får hjälp att uppskatta totalpriset för ditt körkort. Vi erbjuder även olika paket för att du ska kunna få kontroll på priset.

Hur lång tid tar det för mig att ta körkort?

Genomsnittseleven tar sitt körkort på ca 3 månader, men vi erbjuder självklart intensivutbildning för dig som har extra bråttom. Det som framförallt påverkar hur lång tid det tar att ta körkort är hur mycket tid du har att lägga på utbildningen.

Vad är riskutbildning 1?

Från och med 1 april 2009 är riskutbildningen uppdelad i två delar. Riskutbildningen 1 omfattar alkohol, droger, trötthet och riskfyllda beteenden i trafiken och är en teoretisk utbildning på ca 3 timmar.

Innan du kan göra kunskapsförarprov hos Trafikverket måste du ha gått Riskutbildning 1 och 2.

Vad gäller om jag inte kan komma till en inbokad körlektion?

Återbud måste lämnas senast klockan 13.00 dagen innan din körlektion. Vid för sent återbud eller vid utebliven körlektion debiteras fullt lektionspris.

Är jag försäkrad vid en eventuell olycka?

Du är försäkrad genom den trafikförsäkring som finns för övningsbilen.

Finns utbildningen tillgänglig på fler språk än svenska?

Teoridelen av körkortsutbildningen, både böcker och dataprov, finns tillgänglig på både svenska och engelska, vi kan även erbjuda teorifrågor på arabiska. Det finns även möjlighet att göra Trafikverkets teoretiska prov på ett antal olika språk.

Hur gör jag med kunskapsprov och körprov?

Ett godkänt kunskapsprov krävs för att få göra körprovet för behörighet B